Wprawdzie nie uchroni przed kradzieżą roweru, ale z pewnością utrudni złodziejowi jego sprzedaż i zwiększa prawdopodobieństwo odzyskania jednośladu. Czym jest znakowanie rowerów, ile kosztuje i gdzie można je wykonać  zabezpieczyć się przed stratą.


Zawsze warto podjąć wszelkie dostępne środki ostrożności, które mogą uchronić przed kradzieżą lub ułatwią odnalezienie roweru. Oprócz dobrego zapięcia (np. U-lock) i przede wszystkim sprawdzonego ubezpieczenia od kradzieży roweru, jedną z dostępnych możliwości zabezpieczenia jest znakowanie.

Znakowanie rowerów ma już w Polsce całkiem długą tradycję. Praktyka jest stosowana od kilkunastu i jej celem jest identyfikacja roweru. Oznakowanie ułatwia nie tylko udowodnienie, że jednoślad pochodzi z kradzieży, ale także umożliwia szybkie znalezienie właściciela. Oznakowany rower poza unikalnym numerem posiada naklejkę, która może odstraszyć potencjalnego złodzieja.

Jak wygląda znakowanie roweru?

Znakowanie to tzw. syntetyczne DNA roweru i polega na naniesieniu na wybrane części roweru oznaczeń, składających się z kombinacji liter i cyfr. Powstaje w ten sposób dodatkowy, unikalny numer ramy roweru, zarejestrowany w policyjnej bazie. Napis wygrawerowany zostaje za pomocą precyzyjnej mikroudarowej technologii. Jest ona na tyle dopracowana, że zmiany, które powoduje w strukturze materiału, można wykryć nawet po powierzchniowym zatarciu znaków. Jednocześnie technologia znakowania jest tak zaawansowana, że nie powoduje utraty gwarancji.

Kształt oraz wysokość cyfr (wynosząca 7 mm) są tak przemyślane, by jakakolwiek przeróbka była wyraźnie widoczna. Tak oznakowany egzemplarz dostaje jeszcze naklejkę, choć te zbiegiem lat zwykle ulegają wytarciu.

Właściciel jednośladu po oznakowaniu otrzymuje dokument z danymi osobowymi, numerem naniesionym na ramę oraz cechami charakterystycznymi roweru.

Cały rower czy tylko części?

Oznakowanie roweru nie obejmuje każdej części pojazdu tylko wybranych. Unikalną kombinację literowo-numeryczną umieszcza się na:

  • ramie pod kierownicą,
  • ramie przekładni,
  • przednim widelcu.

W rowerach, których wartość jest wyższa od przeciętnej, zaleca się oznakowanie dodatkowych elementów tj. kierownica (sztyca), siodełko oraz obręcz kół.

Wcześniej oznakowane elementy nie mogą być ponownie grawerowane. Podobnie niemożliwe jest przerabianie już naniesionych numerów.

Kto może oznakować rower?

W Polsce znakowaniem rowerów zajmują się policja i w mniejszym stopniu straż miejska. Pierwotnie akcja była szeroko dostępna – można było dokonać znakowania roweru niemal od ręki w każdym komisariacie. Choć obserwujemy rosnąca popularność jednośladów, to znakowanie rowerów straciło na dynamice i odbywa się tylko wyznaczonych punktachw określonych terminach. Jednym z miast, które zaprzestały prowadzenia z akcji znakowania rowerów jest m.in. Warszawa.

Wiele Komend Rejonowych i Powiatowych Policji nie rezygnuje jednak z cyklicznych akcji promujących znakowanie. Podczas nich można nie tylko dowiedzieć się jak chronić rower, ale także oznakować swój jednoślad.

Dodatkowe akcje odbywają się zwykle na wiosną na początku sezonu rowerowego lub w okresie letnim. Konieczne jest sprawdzenie harmonogramów na stronach internetowych konkretnych komend policji. Jeśli jednak nie chcesz czekać, można po prostu zadzwonić do najbliższego komisariatu i dowiedzieć się kiedy wykonywane są znakowania.

Zabierz NIE TYLKO rower – przygotuj się do oznakowania

Odpowiednie miejsce i czas to nie wszystko – ważne jest, by mieć ze sobą także kilka dokumentów i spełniać wymogi formalne – na przykład… pełnoletność. Osoby nieletnie muszą udać się na znakowanie roweru z rodzicem lub opiekunem.

Do oznakowania roweru potrzebne są:

  • karta gwarancyjna,
  • faktura lub paragon jako dowód zakupu
  • dokument tożsamości.

Osoby, które kupiły rower z drugiej ręki (dotychczas nieoznakowany) i posiadają np. fakturę imienną warto, by zabrały ze sobą umowę potwierdzająca sprzedaż.

Znakowanie jest bezpłatne. Nie ma znaczenia, czy mamy rower elektryczny, czy też jednoślad napędzany siłą mięśni. Policjanci na prośbę rowerzysty zarejestrują każdy rodzaj roweru.

Oznakowany rower z drugiej ręki?

Osoby kupujące rower z drugiej ręki powinny dodatkowo zweryfikować kupowany jednoślad. Warto poprosić sprzedającego o paragon lub faktu, dopytać o oznakowanie i zadbać o przekazanie dokumentu dotyczącego oznakowania roweru. Gdy sprzedający nie posiada dowód zakupu, warto wówczas dodatkowo upewnić się czy rower nie pochodzi z kradzieży.

O zweryfikowanie oznakowania trzeba się zwrócić do policji, dokładnie obejrzeć kupowany przedmiot i upewnić się czy rower nie ma przetarć w miejscu gdzie zwyczajowo umieszcza się numery. Trzeba pamiętać, że kupując przedmiot pochodzący z przestępstwa (art. 291. § 1 Kodeksu Karnego), może przysporzyć sobie kłopotów. Za pomoc w paserstwie grozi kara pozbawienia wolności nawet do 5 lat.

Zapobiec kradzieży czy zminimalizować ryzyko?

Niezależnie od tego, czy zapadnie decyzja, by rejestrować rower na policji warto przypomnieć o tym, że stosowanie się do kilku prostych zasad, pozwoli zminimalizować ryzyko jego straty.

Odpowiednie zabezpieczenie roweru w miejscu publicznym, przechowywanie i parkowanie w bezpiecznym miejscu oraz inwestycja w solidne zabezpieczenie oraz blokadę to ABC ograniczania ryzyka.

Wartym rozważenia jest także ubezpieczenie rowerowe zawierające casco, które gwarantuje wypłatę odszkodowania w przypadku kradzieży lub rabunku i pozwoli na zakup drugiego jednośladu.

 

Wysokość składki za ubezpieczenie roweru można obliczyć w kilka minut tu:

Oblicz składkę